15 juli Osaka - Reisverslag uit Osaka, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu 15 juli Osaka - Reisverslag uit Osaka, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu

15 juli Osaka

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Otto en Martje

15 Juli 2014 | Japan, Osaka

Ook vanmorgen ging het vrolijke melodietje van de wekker aan op een onzedelijk tijdstip. Je moet er toch wat voor over hebben om in 7 dagen tijd half Japan te bezoeken. Het was nog aardig druk op onze derde verdieping. De luidruchtige Amerikanen van 3F waren alweer bezig met hun 2 uur durende ochtendritueel en onze buren Simbad en Chendu uit 3B waren ook al uit de veren. Simbad was zelfs zijn 5 cm lange Indische baard aan het wassen. Waarschijnlijk wilde hij er op zijn best uitzien voor zijn sollicitatie als Sultan in het Arabische gedeelte van Tokyo Disney Sea.

Wijzelf gingen op pad naar de Japanse hoofdstad, met de gebruikelijke pittstop bij de Seven Eleven. Ons ontbijt van sandwiches en ijskoffie hebben we op ons gemak in de 3 uur durende rit met de Shinkansen genuttigd. De snelle Shinkansen bracht ons in Shin-Osaka. Vanaf dit station waren we binnen 10 minuten in Osaka, waar we vervolgens op de loop line zijn overgestapt. Deze handige lijn komt langs een groot deel van de toeristische attracties.

Onze eerste stop was bij Osaka Castle, bereikbaar na een wandeling van ruim 10 minuten. In het kasteel aangekomen werden we eerst met een lift naar de 5e verdieping gebracht, om vervolgens naar de 8e verdieping te klimmen met de trap. Op de top was een mooi uitzicht te bewonderen. We vervolgden de aanbevolen route naar beneden om per etage meer te leren over het ontstaan van het kasteel en haar bewoners. Beneden aangekomen bleken wij zelf ook onderdeel te zijn van de attractie. Een Japanse man vroeg heel beleefd of hij met ons samen op de foto mocht. Altijd leuk.

Na Osaka Castle zijn we eerst terug gelopen naar het station en via de Loop line verder gereisd naar de Shitennoji tempel. Tenminste, dat dachten we. Bij het verlaten van het station stond de tempel nog aangegeven, buiten niet meer. Nadat we een willekeurige voorbijganger hadden gevraagd ons te helpen bleek het een heel eind verderop te zijn. Dus pakten we onze moed bij elkaar en gingen we door de zonovergoten straten op weg naar het tempelcomplex.

Aangekomen bij deze mooie locatie bleken er een paar afzonderlijke attracties te zijn. Zo stond er de oudste tempel die opgericht is door prins Shotoku. Deze prins is vervolgens gereïncarneerd als god van vergiffenis en is als groot beeld terug te vinden. Ook staat er een pagode op het terrein die niet alleen vanbuiten, maar ook vanbinnen te bewonderen is. Dus na een dappere tocht van 6 wenteltrappen op en neer, hadden we behoefte aan een rustigere attractie.

Een klein stukje verderop was een tuin aangelegd die het paradijs voor zou stellen. Door dit paradijs liepen twee rivieren om de zaak levendig te houden. We vroegen ons alleen wel af voor wie deze tuin een paradijs was. Voor mensen die veel te dure thee mochten kopen in een theehuisje, of voor de in grote aantallen aanwezige muggen die ons ondertussen opvraten...

Na dit natuurbezoek zijn we weer terug gegaan naar het station en vervolgens naar de gasthouse.