18 juli Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu 18 juli Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu

18 juli Kyoto

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Otto en Martje

18 Juli 2014 | Japan, Kyoto

Voor vandaag hadden we een afspraak met de grote stad Kyoto staan. Met de snelle Shinkansen duurt de reis naar Kyoto ongeveer 3 uur. Voor Japanse begrippen is dat dichtbij, voor ons betekent het vroeg opstaan en een pluche kont van de luxe stoelen.

Aangekomen in Kyoto ging onze tocht verder op een locale lijn, die ons bij een tempel en al haar bijbehorende gebouwen bracht. Het was mogelijk om een hiking trail te nemen de berg op, waar heel bijzondere paden door het bos waren aangelegd. Over de paden heen waren de zogenaamde Tori poorten gebouwd. Deze houten bouwwerken van minstens 5 meter hoog zijn normaal gesproken te vinden als ingang van Shinto heiligdommen. Maar op deze locatie staan ze met tientallen achter elkaar gezet en zorgen ze voor een bijzonder zicht. We zijn niet helemaal naar boven geklommen, maar ongeveer tot halverwege. Kyoto is een stad die druk bezocht wordt door toeristen en de paden waren erg smal. Na onze korte hike zijn we terug gegaan naar het station, op naar de volgende locatie.

Als tweede locatie van de dag was het Nijo kasteel aan de beurt. Dit kasteel is gebouwd voor de eerste Shogun: Ieyasu Togokawa. We mochten een kijkje nemen in dit bijzondere gebouw, maar moesten daarvoor wel onze schoenen verruilen voor kousenvoetjes. Het kasteel heeft een heel bijzondere vloer: de Nightingale vloer. Deze is namelijk zo gelegd dat indringers zichzelf direct verraden. Onder de houten planken van de vloer zit een systeem verwerkt met onderdelen die het piepende geluid veroorzaken. Ook ons lukte het niet om geruisloos genoeg door het kasteel te bewegen. In het Nijo kasteel waren de ruimtes tentoongesteld met zoveel mogelijk uitleg over hun gebruik. Zo waren er ontvangstzalen die door Ieyasu Tokogawa gebruikt werden voor het onthalen van de leenheren en zijn persoonlijke vertrekken. Om de uitleg kracht bij te zetten waren sommige kamers gevuld met poppen en naamkaartjes, zodat ook wij begrepen wat er gaande was.

Een heel bijzondere wetenswaardigheid van het Nijo kasteel, is dat hier de bijna 270 jaar van feodale heerschappij tot een einde kwam. De vijftiende Shogun uit de Tokogawa familie riep hier zijn leenheren bij elkaar en draagde de macht over aan de keizer.

In het kasteel was het verboden om foto's te maken. Dit had te maken met de bijzondere muurschilderingen die het kasteel rijk is. Sommige schilderijen waren een replica, anderen het origineel. Het is ook wel logisch dat de Japanners voorzichtig omgaan met dit erfgoed, zeker aangezien het kasteel geopend werd in 1603 en daardoor haar 400e verjaardag heeft gevierd. Een aantal van de originele schilderijen was in een aparte ruimte tentoongesteld, speciaal voor de gelegenheid van deze verjaardag. Een mooie toevoeging aan het geheel.

Na dit bezoek aan Kyoto besloten we om het vandaag niet te laat te maken. Om half 5 mochten we alweer plaatsnemen in de Shinkansen richting Tokyo. Morgen wordt de tocht wel wat spannender. Tot nu toe reserveerden we een dag vantevoren tickets voor de trein, maar voor onze locatie van morgen is alles vol. We kunnen nog wel een plaats zoeken in het niet gereserveerde gedeelte van de trein. Dit zijn alsnog 5 treindelen met per stuk ongeveer 100 zitplaatsen, maar voor ons betekent het dat we vroeg op Tokyo moeten zijn om alvast in de rij te gaan staan. Het is dus nog een spannend. Maar voor nu nog lekker wat te eten opzoeken en dan op tijd naar bed.