20 juli 2014 Hikone - Reisverslag uit Hikone, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu 20 juli 2014 Hikone - Reisverslag uit Hikone, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu

20 juli 2014 Hikone

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Otto en Martje

20 Juli 2014 | Japan, Hikone

Voor de laatste dag van de Railpass week gaat onze reis naar Hikone. Vanwege het weekend zijn de reguliere treinen rustiger (je hoeft jezelf niet in een al overvolle trein te proppen), maar de Shinkansen treinen zijn een stuk drukker. Maandag is een feestdag in Japan, dus veel gezinnen pakken de gelegenheid aan om er op uit te gaan. In plaats van zakenmannen hadden we vanmorgen vrolijke kinderen met hun ouders en grootouders om ons heen. En toch blijft het rustig genoeg in de trein om een dutje te kunnen doen.

Na 2 uur en een kwartier kwamen we aan op Maibara, 5 minuten met de locale trein verwijderd van Hikone. Vanaf het station was het kasteel van Hikone al te zien. Een klein kasteeltje bovenop een berg stenen en wij gingen daar met frisse moed naartoe. De wandeling bleek heel erg mee te vallen. Het was een goed kwartier met onderweg een heleboel winkels en restaurants om te bekijken. Ook kwam er regelmatig een bord of tekening met een Samurai kat voorbij genaamd Hikonyan. Dit is waarschijnlijk de mascotte voor de stad Hikone, zeker omdat hun kasteel valt onder het Cultureel erfgoed.

Met het kasteel in ons vizier werd ons de stuipen op het lijf gejaagd toen er plotseling harde knallen te horen waren. Enigzins twijfelend gingen we verder naar het kasteel en kwamen daar bij de oorzaak van het geweld: een vijftal als Samurai verklede mannen deed een demonstratie met geweren. En nee, ze gebruikten geen vervelende toeristen als schietschijf.

Het kasteel zelf lag in een gebied met meerdere bezienswaardigheden. Zo was er een museum bij met interessante objecten rondom het Noh theater en een ingericht Japans huis. Ook waren er een paar mooie Samurai pantsers te zien. Daarna de tocht het daadwerkelijke kasteel in. Gelukkig was het kasteel aan de buitenkant al mooi en indrukwekkend, want de binnenkant viel een beetje tegen. Hikone Castle is meer bedoeld als uitkijktoren met veel te steile trappen dan als museum. Maar ach, het uitzicht was mooi en zoveel trappen waren het nou ook weer niet...

Naast het kasteel ligt een prachtige kasteeltuin. Hierin was uiteraard water te vinden met een heleboel bruggen en een aantal beelden. Ook was er een theehuis, waar je voor 500 Yen een kopje groene thee kon drinken. Vast wel heel erg lekkere thee, van ruim 4 euro. Na de tocht door de tuin besloten we om lekker richting het station te gaan om de guesthouse op te zoeken. Halverwege twijfelden we over welke weg we moesten hebben en net op dat moment werden we door een Japanse man aangesproken. Hij heeft een restaurant vlakbij het kasteel en heeft daardoor een prachtig uitzicht op een deel van de kasteelmuur en een toren. Hij wees ons de weg en zei dat we natuurlijk welkom waren om in zijn restaurant te kijken. Daar hebben we maar gebruik van gemaakt en al snel zaten we aan een heerlijk bakje geschaafd ijs met siroop er overheen. We maakten nog een kort praatje met de man en werden op de foto gezet voor zijn Facebook pagina. Altijd leuk natuurlijk.

Alles bij elkaar genomen is het weer een indrukwekkende week geweest met veel mooie locaties en bezienswaardigheden. Morgen eerst lekker uitslapen en dan op naar de laatste dagen in Japan.

• 22 Juli 2014 - 18:20

Kees Koedooder:

lieve Otto en Martje,

wat weer een prachtig avontuur. Als uit het mooiste stripverhaal, maar dan echt. Per mail stuur ik jullie weer even twee prentjes om te laten zien waar Sakura zich tegoed aan heeft gedaan. Ze is weer helemaal de oude hoor.

liefs, papa en Jacqueline