Kamakura (24-07-2011) - Reisverslag uit Kamakura, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu Kamakura (24-07-2011) - Reisverslag uit Kamakura, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu

Kamakura (24-07-2011)

Door: Otto en Martje

Blijf op de hoogte en volg Otto en Martje

25 Juli 2011 | Japan, Kamakura

Ons uitstapje vandaag was gepland naar Kamakura en Enoshima. Beide plaatsen liggen ten zuiden van Tokyo. Om bij Kamakura te komen, kunnen we met de gewone treinen reizen. Na Kamakura is het verder reizen met een boemeltreintje.

Vanuit dit boemeltreintje zijn we eerst naar Hase gegaan. Vanaf dit station zijn we gelopen naar Hasedera, een mooie tempel met een tuin vol beesten. Voornamelijk cicaden… onderweg door deze bosrijke en plantrijke omgeving hoorden we een raar geluid. Er vanuit gaande dat het afkomstig was van één of ander insect, zijn we een aantal bomen nauwlettend gaan onderzoeken. En wat bleek tot onze verbazing… dit insect had een staart! En een schattig snuitje! Het geluid kwam helemaal niet van een insect, maar van een ijverige eekhoorn, die heel schattig heen en weer sprong tussen de takken van de bomen.

Na het bezoek aan de tempel, zijn we door gegaan naar de Daibutsu, een heel groot bronzen standbeeld van Buddha. Dit op één na grootste bronzen standbeeld staat in een prachtige omgeving en is zelfs vanbinnen te bekijken. Naast deze Buddha is nog een attractie geschapen: de sloffen van Buddha. Deze gigantische (niet stinkende) sloffen hangen aan de muur om aan alle bezoekers te laten zien.

Bij die Buddha hebben we nog een interessante ervaring opgedaan. Een Japanse man kwam op ons af met een blaadje. Dit blaadje bleek later een in het Engels geschreven brief te zijn. In deze brief legde het heerschap uit dat hij graag zou corresponderen met Engels sprekende mensen, zodat hij de taal nog beter kon leren. Daarna vroeg hij ons waar we eigenlijk vandaan komen. Toen bleek dat we Nederlanders zijn, begon hij in het Japans een heel verhaal over Amerikanen. Nou ja.. heel verhaal… zeg maar gerust dat hij niks heel liet van deze bevolking. Hij vond het maar niks dat Amerikanen overal oorlog voeren, willen heersen en nog steeds doen alsof Japan hun kolonie is. Hij was in ieder geval van plan zijn mening duidelijk naar voren te laten komen en zijn gal te spuien.. dat deed hij best lang.. Toen we uiteindelijk een klein speldje tussen zijn woordenstroom kregen, zijn we maar gauw gevlucht. We zullen hem vast nog wel een keer een brief terug sturen, maar dan in ieder geval niet over Amerikanen. Zijn reactie zal dan waarschijnlijk via DHL worden bezorgd in een 10kg pakket vol papier.

Vanaf Buddha zijn we weer terug gelopen naar het station Hase en van daaruit zijn we door ge-tjoekt naar Enoshima. Enoshima is een schiereiland en staat bekend om haar vele roofvogels. Op verschillende locaties worden de bezoekers gewaarschuwd dat deze slimme vinken je van achteren zullen proberen te beroven van enig voedsel wat je lekker dacht op te eten.

Na een lange tocht vol trappen kwamen we uiteindelijk aan in de vuurtoren van Enoshima. Op het hoogste niveau van deze toren konden we de op de thermiek vliegende haviken van heel dichtbij zien. De meest prachtige shows werden door deze vogels gegeven. Ze hingen stil in de lucht, of vlogen juist heel snel met de sterke windstoten mee.

Na deze dag vol nieuwe ervaringen hebben we vanavond lekker een diner bij elkaar gezocht in de verschillende winkeltjes in de buurt. Zoals altijd kwamen we terug met een bak Gyoza, een soort vleespasteitjes die in één hap verorberd worden. We hebben er maar liefst 18 voor 100 Yen! 100 Yen staat ongeveer gelijk aan 1 euro… Beat that, McDonalds met je Euroknallers!

Het eten werd afgesloten met een staaltje nunchaku kunsten. Onze huisbaas en buurman Andrew vonden het zeer vermakelijk om ons bezig te zien en we hebben hen ook enkele basistrucs geleerd. Maar helaas gaat de tijd snel als je het naar je zin hebt. We zijn alweer over de helft van onze vakantie heen! Maar dat wilt ook zeggen, dat we nog ruim 2 weken hebben om van alles en nog wat te kunnen bekijken. Voor nu.. eerst de binnenkant van onze oogleden ;)

• 25 Juli 2011 - 13:25

Mary Jane:

Zoals altijd een geweldig verslag en ik heb reuze gelachen om de Japanner die zijn gal spuide over Amerikanen. Misschien geen adres geven, je weet nooit of hij Kamikaze gedachten heeft en in een verstrooid moment per ongeluk zijn tom tom ipv op Pearl op Amsterdam instelt :)

Wel over de helft zijn jullie, maar toch nog 15 dagen in het verschiet. Over het algemeen een bijzonder lange vakantie wanneer je die los zou boeken.

Nog veel te zien en voor ons nog veel te lezen en dat is en blijft kwaliteit.
    x van Moes

• 25 Juli 2011 - 13:53

Marjo En Kees:

Logisch toch dat sommige Japanners niets van Amerikanen moeten hebben.
    Het is wel een dierenvakantie jongens, een luchtshow van haviken. Hier wordt het geleidelijk beter weer, het gaat zelfs op zomer lijken :)

Groetjes van iedereen hier
    pa en ma(die keek ook mee)