Osaka (17-07-2011) - Reisverslag uit Osaka, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu Osaka (17-07-2011) - Reisverslag uit Osaka, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu

Osaka (17-07-2011)

Door: Otto en Martje

Blijf op de hoogte en volg Otto en Martje

17 Juli 2011 | Japan, Osaka

Vandaag weer vroeg uit de veren, bijzonder pijnlijk door de gezellige avond die we gisteren gehad hebben met onze medebewoners van Cozy House. De huisbaas had namelijk voorgesteld om een barbecue te houden met alle bewoners. Van deze barbecue is niks geworden, wel van de Okinomiyaki. En voor wie deze term nog niet kent: pannenkoeken met taugé, spek en rundvlees, gebakken op een soort grote gourmetschaal. Zeker in combinatie met Sake en de grappen en grollen van onze Canadese buurman Andrew, onze Japanse buurman Shinya die nog wat meer Engelse les nodig heeft en de dronken huisbaas Shichi.

Na deze oppeppende gezelligheid zijn we vanmorgen met een duf hoofd weer richting Ichikawa station gelopen om daar rond kwart voor 8 in de trein te stappen. Aangezien het vandaag zondag is, is er weinig volk in de trein. Vanaf Tokyo hebben we gereserveerde plaatsen, dus dat is een perfect systeem. De reis vandaag zal gaan naar Osaka, ongeveer 3 uur met de Shinkansen vanaf Tokyo. Het laatste uur zullen we onder andere gebruiken om te genieten van een Bentou, ons brunchpakket. Vanmorgen hebben we licht ontbeten en de brunch zal bestaan uit rijst met Ton Katsu (in reepjes gesneden gepaneerd vlees. We want more!!

Na ongeveer 3,5 uur reizen kwamen we aan op Shin-Osaka station. We hadden van tevoren al opgezocht hoe we ongeveer moesten reizen naar de haven van Osaka (Osakako, de toevoeging ‘ko’ betekent in dit geval ‘haven’). Maar toch is het altijd weer even goed nakijken waar welke trein of metro stopt en op welk perron we het beste kunnen opstappen. Een Japanse man vroeg of hij ons kon helpen. Aangezien alle stations enkel in kanji waren omschreven en niet in onze tekens, wilden we zijn hulp maar al te graag aannemen. We hadden eerder al gehoord over de enorme hulpvaardigheid van Japanners, maar wat deze man voor ons deed was echt ongelooflijk. Hij wees ons letterlijk de weg door helemaal mee te reizen naar Betencho, een metrostation vanaf waar we nog maar een kort stukje hoefden te reizen. Voor hem was dit niet de route die hij zelf nodig had, maar hij verontschuldigde zich bij Betencho dat hij terug ging naar Osaka station, omdat hij anders zelf te laat zou zijn. Wat een hulpvaardigheid.. dus na diep gebogen te hebben voor hem en ‘arigatou gozaimasu’ wel twintig keer herhaald te hebben vervolgden we onze weg.

Aangekomen bij de haven van Osaka zijn we naar het grootste aquarium van Japan gegaan: Osaka Kaiyukan. Dit aquarium is prachtig ingedeeld in verschillende gebieden, van de noordpool tot de zuidpool in het gebied tussen Azië en Amerika. De route begon met een tunnel met vrolijk gekleurde visjes en daarna een kleine tocht door het Japanse bos. In dit bos waren lieve otters te zien, vrolijk achter grote scholen visjes aan jagend. Daarna werden we met een roltrap naar de bovenste verdieping gebracht, waar we allerlei kleine en grote vissen zagen, zeehonden, zeeleeuwen, zeeotters, pinguins, dolfijnen, schildpadden, roggen, manta’s, hamerhaaien, tijgerhaaien en als klap op de vuurpijl: een walvishaai. Om deze vriendelijke vriend staat het aquarium bekend. Ze hebben zelfs de leus ‘Ocean, you meet whale shark’. Alsof de Japanners op een dag een walvishaai tussen hun sushi vonden en deze in de oceaan hebben gezet..

Maar voor de afwisseling waren er ook wat dieren die niet in het water leven, zoals ringstaart beren, doodshoofdapen en capybara’s. Deze reuzenhamsters keken vrij chagrijnig vanuit hun glazen huis, alsof ze wilden zeggen ‘doe mij eens wat anders dan vis op het menu!’.

Na dit natte avontuur zijn we doorgegaan naar het prachtige kasteel van Osaka. Vanwege de tijd hebben we voornamelijk de buitenkant van het kasteel gezien. De weg naar het kasteel toe was ook al bijzonder. In het park rondom Osaka Castle zou namelijk een concert gaan beginnen, waarvoor een heleboel vreemd geklede Japanners tijd hadden gemaakt. We hebben aangenomen dat het ging om een rock concert, gezien het aantal nogal alternatief geklede personen met lange nagels, opgestoken of ruig haar en piercings. Na deze kennismaking met de rock cultuur in Japan begon de terugreis naar Ichikawa. Morgen helaas alweer de laatste dag met de Rail Pass!

• 17 Juli 2011 - 13:44

Mary Jane:

Direct het verslag weer gelezen.
    Had de foto's van het etentje al gezien op Cosy House van jullie Landlord. Zag er inderdaad erg gezellig uit. Volgens mij waren jullie vanavond ook weer uitgenodigd.

Vandaag zo te lezen ook weer top.
    Wat een indrukken zeg. Wederom mooi verhaal.

Nou lekker slapen voor zo, maar dat zal wel lukken denk ik.
    x Madre

• 17 Juli 2011 - 19:44

Jacqueline:

Hi Otto & Martje!! Nou het was weer jaloers meegenieten van jullie avonturen, zelfs voor een vegetarier als ik klinken al die hapjes waanzinnig lekker. Onthou het allemaal en kook het een keer na voor ons gna gna, inspiratie genoeg, Wat onwijs aardig van die man die jullie de weg wees, ongelofelijk.
    Jullie missen niks hoor (niet dat jullie daar bang voor waren); het is hier buttweer en iedereen is verbitterd. Er is ook niks op tv, dus gelukkig hebben we jullie reisverslagen om ons de zomer door te helpen.... Heel veel liefs en groetjes,
    Jacq