Nagoya (16-07-2011) - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu Nagoya (16-07-2011) - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu

Nagoya (16-07-2011)

Door: Otto en Martje

Blijf op de hoogte en volg Otto en Martje

16 Juli 2011 | Japan, Nagoya

De treinreis vanmorgen was een beetje spannender. Normaal gesproken reserveren we één of twee dagen van tevoren al een plaats in de Shinkansen, maar voor Nagoya vandaag was dat helaas niet meer mogelijk. In het weekend wordt er natuurlijk ook door Japanners gebruik gemaakt van de sneltreinen, dus zat er voor ons niks anders op dan een plekje te bemachtigen in het non-reserved gedeelte. Nu klinkt het moeilijker dan het bleek te zijn hoor! Hier gebeurt alles namelijk in nette rijen, dus je sluit ergens aan en je wordt vanzelf naar binnen geleid. Opgelucht met een stoel onder onze billen konden we op weg naar Nagoya, waar we een kasteel en een museum gaan bezoeken.

Aangekomen op het station van Nagoya was het een korte rit met de metro en daarna een wandeling door een park voordat we bij het gebied van Nagoya Castle aankwamen. Ook op dit gebied vond een verbouwing plaats. Het gebied waar het kasteel is gebouwd, is in de 2e Wereldoorlog gebombardeerd. Hierdoor is het Hommaru Palace vernietigd. Voor Westerse begrippen is deze naamgeving een beetje verwarrend. Op het kasteelgebied is namelijk een kasteel: Nagoya Castle en er was een paleis: Hommaru Palace. Daarnaast wordt het gebied omringt door 3 torens. De vierde toren is verwoest tijdens een bombardement, alleen het stenen fundament is nog maar te zien.

Op het terrein is ook een tentoonstelling te zien van speelgoed en poppen uit de buurt van Nagoya. Per speelgoed wordt uitgelegd wat het ongeveer is en waar het vandaan komt. Er waren bijvoorbeeld fluitjes van klei te zien in de vorm van allerlei dieren uit de Chinese dierenriem. En zoals bijna overal in de bezienswaardigheden toegestaan is, hebben we het een en ander op de foto gezet voor het thuisfront.

Elk kasteel in Japan heeft op het dak twee vissen staan. Nagoya Castle blijft hierin niet achter. Op het dak staan twee gouden dolfijnen en het is zelfs mogelijk om met een dolfijn op de foto te gaan! We twijfelden eerst nog of we dit wel wilden, maar we werden overgehaald door een vriendelijke Japanse mevrouw. Zij heeft ons vereeuwigd, al zittend op een gouden reuzendolfijn. Gelukkig was er nog veel meer moois te bewonderen. En dat kon niet zomaar… als je in Japan iets wilt zien, zal je er moeite voor moeten doen. Bij deze gelegenheid kwam dat neer op trappen lopen, naar elke verdieping van de zevenverdieping hoge toren. Zo kwamen we al zuchtend en steunend steeds aan op verdiepingen met wapentuigen, wandkleden, reproducties van kamers uit het kasteel en kunstvoorwerpen.

Nagoya Castle is gebouwd op een stenen fundament. Om dit fundament te bouwen, werden flinke rotsblokken (ongeveer 1,5m lang en 1m breed) versleept door slaven. Aan het begin van het kasteelgebied was een standbeeld opgericht van een legeraanvoerder, Kiyomasa Kato, die de mannen probeerde aan te sporen harder te werken door bovenop de rots te staan en te roepen. Of ze hierdoor daadwerkelijk harder vooruit gingen…

Na het kasteel zijn we terug gegaan naar metro om door te reizen naar Ozone, een gedeelte van Nagoya waar het Tokugawa Art Museum te vinden is. Dit museum bevat allerlei mooie voorwerpen zoals schilderijen, gedichten en beelden. Aangezien Tokugawa Ieyasu een belangrijk persoon is in de Japanse geschiedenis (hij heeft Japan tot één land gemaakt vanuit de oorlogvoerende deelstaten waar het land eerst uit bestond), is er ook het een en ander van zijn huis in het museum nagebouwd. Een belangrijke plaats in dit museum was toebedeeld aan de thee. Er waren allerlei theekopjes, waterhouders en theehouders te zien uit verschillende landen. Voornamelijk China en Japan waren hier vertegenwoordigd, maar we waren niet verbaasd om te zien dat er ook enkele Nederlandse stukken tussen stonden. De uitleg die bij deze voorwerpen gegeven werd, was dat er vooral in de 18e eeuw veel handel werd gedreven met Nederland, als enige uit het Europese gebied. Er stonden nog net geen klompen op de theekopjes, maar wel een vaasje in de vorm van een gans. Helaas mochten we in dit museum geen foto’s maken, dus bewijsmateriaal hebben we niet.
Na weer een wandeltocht terug naar het station zijn we weer terug gereisd naar Tokyo en vanaf daar naar Ichikawa. Onze huisbaas heeft voor vanavond een diner met het hele huis gepland, dus we gaan maar eens kijken of daar nog wat te halen valt en daarna lekker slapen.

• 16 Juli 2011 - 15:58

Marjo En Kees:

Wij blijven zo in ieder geval goed op de hoogte van jullie belevenissen.
    We hebben het idee dat jullie verslagen steeds meer groeien :).
    Smakelijk eten en ik hoop dat jullie huisbaas jullie iets lekkers voor zet.

Groetjes van ons allemaal.

• 16 Juli 2011 - 17:56

Jezus :p Hahaha:

Hee Mart en Ot,
    Hier de natte groetes van Sterrebos! Smerig weer is het hier! Heeft ook effect op de schatjes hier :P haha!
    Genietze van t diner, hopen dat t een beetje lekker is :P anders dan stop je t maar in je sokken!!! haha!
    Groetjes!!! (en een grom van Wim, die staat naast me, haha!)

• 16 Juli 2011 - 20:19

Mary Jane:

Wederom een prachtig verslag. Tijdens het lezen zie ik alles voor me. (Madre is dus nog niet dement) Hebben jullie ook de 600 jarige notenboom nog aanschouwt, of is die inmiddels aan het hemelen ?
    Dat museum is ook erg mooi.
    Wat super dat jullie dit samen mogen meemaken. Morgen weer een super dag toegewenst.
    x Madre

• 16 Juli 2011 - 20:22

Mary Jane:

In mijn vorige reactie moet natuurlijk aanschouwd met een d zijn.
    Toch dement dan ?
    xx Madre

• 16 Juli 2011 - 20:36

Kees Versluys:

Zo te lezen hebben jullie het enorm naar jullie zin. Daar ben ik erg blij om.
    Verslagen die jullie schrijven zijn bijzonder interessant.
    Wie weet gaan we nog een keer met z'n vieren naar Japan.
    You never know.
    Groetjes van mij en geniet zolang je daar bent. dikke x voor jullie alle twee. Pas goed op elkaar en ik blijf jullie volgen.