16 juli Hakone - Reisverslag uit Hakone, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu 16 juli Hakone - Reisverslag uit Hakone, Japan van Otto en Martje Koedooder - WaarBenJij.nu

16 juli Hakone

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Otto en Martje

16 Juli 2014 | Japan, Hakone

Vandaag stond een bezoek aan Hakone op het menu. Na een korte reis met de Shinkansen kwamen we aan op Odawara. Vanaf dit station begonnen we aan een rondreis. Hakone is op veel verschillende manieren te verkennen. Reizigers krijgen de kans om zelf te kiezen wat ze het leukst vinden.

Het eerste deel van de reis bestond uit een rit met de trein. In het eerste opzicht lijkt dat niet zo bijzonder, want veel verkeer in Japan gebeurt per trein. Wat deze rit bijzonder maakte was met name de omgeving. De trein voerde ons door de bergen en onderweg waren er dan ook regelmatig tussenstops voor foto's.

Na de treinreis stapten we over op een Cablecar. Deze schuin rijdende trein bracht ons in een paar minuten tijd een paar honderd meter hoger. Vanuit de achterkant van het voertuig zorgde dat voor mooie uitzichten. De klim om van het perron af te komen was een echte kuiten-killer. Maar eenmaal boven aangekomen stond het volgende voertuig alweer klaar.

Via een Ropeway werden we over de bergen en dalen vervoerd. Op dat moment waren we op ongeveer 850 meter hoogte. Het leek er allemaal heel rustig en sereen, tot we met het karretje boven het eerste dal aankwamen. Met de Ropeway bungel je met je kleine voertuig aan twee stevige metalen touwen. Maar zodra de wind grip kreeg op het karretje, veranderde de rit in een white knuckles flight. Gelukkig mochten we bij het eerste station uitstappen. Hier mocht je zelfstandig de berg op om de geizers te bezoeken. Deze naar zwavel stinkende, met troebel water gevulde putten in de aarde vormen een attractie op zich voor de passerende toeristen. Daar was handig op ingespeeld door de locale winkeliers. Zij hebben bedacht dat het leuk is om eieren te koken in de geizers, waardoor de eitjes een vreemde zwarte kleur krijgen. Er wordt gezegd dat als je een van deze eieren eet, je 7 jaar langer leeft. Dus hop, massaal worden de delicatessen gekocht.

De gassen rondom de geizers zijn niet echt heel goed voor je. Er wordt dan ook geadviseerd om niet te lang op de berg rond te dolen. Na een schietgebedje klommen wij weer terug in een karretje van de Ropeway. Dit was namelijk de enige manier om verder te kunnen reizen vanaf dit punt. Eerst nog een paar foto's van Fuji die mooi te zien was tussen de wolken en vervolgens weer naar de Ropeway. Gelukkig voor ons was de route nu meer naar beneden, waardoor de kar niet meer zo'n speelbal van de wind was.

We begonnen met de Ropeway op 1000 meter en kwamen bij het eindstation op ongeveer 750 meter aan. Bij een meer... Het Ashi meer ligt tussen de bergen en kan op verschillende manieren worden overgestoken. Onze keuze was gevallen op de piratenboot. Onderweg was het mogelijk om als echte dekzwabbers boven te blijven staan. Je moest je dan wel goed vasthouden, want het waaide flink. Na een tocht van een half uur bereikten we de overkant, waar een tempelcomplex te bewonderen was. Na een uurtje rondlopen langs tempels, tori's en andere bezienswaardigheden, liepen we terug naar de haven. Tot onze verbazing was een groot deel van het meer compleet onzichtbaar geworden. De wolken hingen er laag overheen en stroomden langs ons richting de bergen. Dit natuurgeweld zorgde ervoor dat het niet meer veilig was om met de boot vervoerd te worden naar de overkant. Nou was dat toch al niet onze planning, maar het gaf wel een heel vreemd gevoel om dit zo mee te maken.

Om te voorkomen dat we in de groeiende mist zouden verdwalen, zijn we snel in een bus gesprongen. Deze bracht ons netjes terug naar het treinstation van Hakone. Vanaf daar was het een zwart eitje om weer terug naar huis te reizen. Omdat het nog redelijk vroeg was, besloten we om op te frissen, een wasje te doen en vervolgens te checken of de hard werkende Michael zin had om wat eten te scoren. Bij de guesthuis werden deze plannen in de war geschopt. Heel toevallig had Michael een pakketje om af te geven in de buurt en was langs onze toko gefietst om te kijken of we er toevallig waren. Na kort opgefrist te hebben zijn we met z'n drieën op pad gegaan naar Yamachan. Dit restaurant staat bekend om zijn heerlijke chicken wings. Na een heerlijke maaltijd zijn we ons bed maar weer op gaan zoeken.